CVRM

En het belang van een gezond eetpatroon

CVRM staat voor Cardio Vasculair Risico Management en dit houdt risicofactoren op hart- en vaatziekten in. Risicofactoren die je zelf kunt beïnvloeden zijn onder meer een hoge bloeddruk en een verhoogd cholesterolgehalte. Door aanpassingen in je voeding te doen, kun je er (mede) voor zorgen dat je bloeddruk en cholesterolgehalte verbeteren. Hierdoor hopen we het risico op het krijgen van een hart- of een vaatziekte te verminderen.

Gratis webinar

Schrijf je gratis in voor mijn webinar 'Waarom diëten om af te vallen niet werken'!

Heb jij al allerlei diëten geprobeerd om af te vallen, maar kom je telkens weer aan? Of ben je zorgprofessional en wil je op een andere manier leren kijken naar mensen met een hoge BMI, bijvoorbeeld in relatie tot gezondheid?

Schrijf je dan gratis in voor mijn webinar 'Waarom diëten om af te vallen niet werken & de invloed. van de dieetcultuur op onze mentale en lichamelijke gezondheid'. In dit webinar deel ik welke methode wél werkt om weer een goede relatie met eten, je lichaam en jezelf te krijgen.

Schrijf je in!

CVRM en je voeding

Een belangrijke samenhang

Hart- en/of vaatziekten zijn vernauwingen van de slagaderen (slagaderverkalking). Deze vernauwingen, ook wel plaques genoemd, worden veroorzaakt door vetten en ontstekingscellen in de wand van bloedvaten. Later wordt er vaak ook kalk in afgezet. Daar komt de naam slagaderverkalking vandaan. Deze vernauwing kunnen hart- en vaatziekten veroorzaken, zoals angina pectoris (pijn op de borst), een hartinfarct, een beroerte of andere vaatproblemen. Het risico op hart- en vaatziekten neemt toe met de leeftijd en is voor mannen groter dan voor vrouwen. Ook kun je erfelijke aanleg hebben voor het krijgen van hart- en vaatziekten. Deze factoren kun je niet beïnvloeden. Er zijn echter ook risicofactoren, zoals roken, te hoge bloeddruk of een te hoog cholesterol, die wél te beïnvloeden zijn. Je kunt dus zelf iets doen om de kans op hart- en/of vaatziekten te verminderen.

Er zijn verschillende voedingsmiddelen die een negatieve dan wel positieve invloed hebben op je bloeddruk en cholesterolgehalte. Wanneer je bijvoorbeeld je zoutinname beperkt, kan dit een positief effect hebben op je bloeddruk. En als je je inname van verzadigd vet verlaagd, kan dit het cholesterolgehalte verlagen.

Hoe kan ik helpen?

Een gezond voedingspatroon

Ook bij mensen met een verhoogd risico op hart- en vaatziekten werk ik gewichtsneutraal. Dat wil zeggen dat er geen focus ligt op het streven naar gewichtsverlies. De methodiek die ik in mijn praktijk toepas, is gebaseerd op intuïtief eten. Dit betekent geen dieet vol regels, maar leren om een gezonde relatie op te bouwen met eten. Dit is belangrijk, omdat het principe 'diëten om af te vallen' bij de meeste mensen niet werkt. Van de mensen die een lijnpoging heeft gedaan, zit namelijk 80 tot 95 procent na 5 jaar weer op hetzelfde gewicht als vóór die tijd (of wegen zelfs meer). Het gevolg? Jojoën, een verstoorde relatie met eten en bovendien een gevecht zonder eind. Bij iedere nieuwe lijnpoging wordt het lastiger om gewicht te verliezen - je streeft iets na wat waarschijnlijk niet haalbaar is. Het jojo-effect kan een hoge bloeddruk tot gevolg hebben en daarnaast een hoger risico op (sterfte aan) hart- en vaatziekten. Bovendien kan een verhoogde bloeddruk een negatief gevolg zijn van gewichtsstigma. Alle reden dus om gewichtsneutraal te werken.

Tijdens de behandeling zal ik veel gegevens verzamelen over onder andere je voedingspatroon, beweging, ontspanning, slaappatroon, ziektegeschiedenis, medicatie, werk- en privésituatie. Vervolgens zullen we samen bespreken welke aanpassingen je kunt gaan doen om te komen tot een gezonder voedingspatroon en een gezondere leefstijl. We bespreken bijvoorbeeld adviezen met betrekking tot de soort vetten, zout, vezels, alcohol, drop, koffie, groenten, fruit, noten en vette vis. Ook komen de onderwerpen beweging, stress, ontspanning en slaap aan bod. Telkens houden we jouw persoonlijke situatie in gedachten en bekijken we welk advies het best bij jou past.

In de begeleiding focussen we ons op gedragsdoelen in plaats van resultaatdoelen. Voorbeelden van gedragsdoelen zijn: vaker kauwen, eten aan tafel zonder afleiding, meer groenten eten, water in plaats van frisdrank drinken, twee keer per week een lunchwandeling maken etc.

Vaak is het mogelijk om dieetadvisering vergoed te krijgen via de ketenzorg CVRM. Overleg dit met je huisarts of praktijkondersteuner.

Relevante scholingen

2014 Post HBO CVRM in de eerste lijn

Contactgegevens

Maak een afspraak

Heb je vragen of ben je benieuwd naar wat ik voor je kan betekenen? Vul het contactformulier in en ik neem zo snel mogelijk contact met je op.

Aaltenseweg 12, 7051 CM Varsseveld
06 - 434 640 00 (ook bereikbaar op WhatsApp)
info@dietistenpraktijkrenske.nl
Werkdagen: dinsdag, woensdag, donderdag, 9.00-16.00 uur

Bekijk de veelgestelde vragen

Contactformulier

Volg mij ook op social media:

Graag bij voorkeur contact opnemen middels het invullen van het contactformulier of door te mailen naar info@dietistenpraktijkrenske.nl. Mijn telefoon staat vaak uit, omdat ik me goed wil kunnen focussen op mijn cliënten en op overige taken die aandacht vragen. Een voicemail inspreken of een appje sturen kan natuurlijk wel. Op gezette tijden zal ik deze berichten beluisteren of bekijken en hier zo spoedig mogelijk op reageren.

Verstuur

Let op: als je gebruik maakt van het contactformulier stem je automatisch in met de privacyverklaring en algemene voorwaarden.

Op vrije dagen en in vakanties wordt de email niet gelezen en volgt er niet automatisch een afwezigheidsmelding na het invullen van het contactformulier. Bij twijfel: bel of mail even.

Bedankt voor je bericht! Ik neem zo snel mogelijk contact met je op.

Verstuur

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Yes! Vanaf nu ontvang je de nieuwsbrief in je mailbox.